Strona Główna FORUM-NURAS
Froum dla nurkujących i nie tylko ...

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy    KalendarzKalendarz
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
100-letnia maszyna parowa odnaleziona w Kanale Piastowskim
Autor Wiadomość
bigus 

Kraj:
Poland

Dołączył: 05 Sty 2002
Posty: 63
Skąd: Łódź
Wysłany: 25-10-2014, 15:14   100-letnia maszyna parowa odnaleziona w Kanale Piastowskim

Przy okazji prac modernizacyjnych prowadzonych na Kanale Piastowskim dokonano bardzo ciekawego odkrycia. Pracownicy firmy, której zlecono prace znaleźli i wydobyli na powierzchnię maszynę parową wyprodukowaną w 1905 r.

Wydobyty sprzęt został zabezpieczony i poddany konserwacji, chroniącej obiekt przed korozją. Z dostępnych informacji wynika, że znaleziona maszyna, była częścią kafaru, który służył do wbijania pali w dno kanału, w którym została znaleziona. Co ciekawe, producent – firma Menck und Hambrock z Hamburga, nadal prowadzi swoją działalność.

„Maszyna parowa znajdowała się na głębokości 13m i była doskonale zachowana. Na dole maszyny jest tzw. baba, czyli urządzenie do wbijania pali. Kratownica rozpadła się, bo była już bardzo skorodowana” – tłumaczy Aleksander Ostasz, zajmujący się nadzorem archeologicznym nad pracami prowadzonymi na terenie Kanału Piastowskiego.

Jak tłumaczy dalej Aleksander Ostasz, udało nawiązać się kontakt z producentem. W tej chwili trwa pozyskiwanie materiałów dotyczących urządzenia, które pozwolą w jak największym stopniu poznać znalezisko.

Prace we wspomnianej lokalizacji prowadzone były za wiedzą i zgodą Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, przez Firmę UW Service we współpracy z firmami Escort ze Szczecina oraz Nurkowanie Aleksander Ostasz /Archeo Divers Szczecin.

Wykonywaniem prac podwodnych kierowali: Andrzej Kocewicz, Waldemar Kryszczuk oraz Kazimierz Kotlewski. W skład ekipy nurkowej wchodzili: Waldemar Kryszczuk, Rafał Żurawski, Robert Sławęcki oraz Karol Malinowski.

Źródło: dziedzictwo-morza.pl
 
 
Jagmin 

Stopień: **
Kraj:
Poland

Wiek: 61
Dołączył: 29 Maj 2011
Posty: 220
Skąd: Gliwice/Jastarnia
Wysłany: 25-10-2014, 16:50   

Na początku października p. Ostasz i kierowane przez niego Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza spowodowali zniszczenie unikalnej budowli fortyfikacyjnej w Szczecinie.
Było to jedyne w Polsce polowe żelbetowe stanowisko zbudowane przez Niemców 1944/45 z czechosłowacką forteczną armatą przeciwpancerną. Akcję rozbiórkową nazwano "ratowaniem", choć w istocie była rodzajem wandalizmu.
Teraz:
>>"Kratownica rozpadła się" – tłumaczy Aleksander Ostasz, zajmujący się nadzorem archeologicznym<<
Ciekawe co będzie dalej?
 
 
albinos 

Stopień: Płetwonurek Młodzież
Kraj:
Poland

Dołączył: 26 Mar 2023
Posty: 1
Skąd: Rybnik
Wysłany: 26-03-2023, 16:42   Maszyna parowa

Maszyna parowa - silnik parowy to silnik, który wykorzystuje parę z wrzącej wody, aby wprawić go w ruch. Para naciska na części silnika, aby wprawić je w ruch. Silniki parowe mogą napędzać wiele rodzajów maszyn, w tym pojazdy i generatory elektryczne.

Silniki parowe były używane w pompach górniczych od początku 1700 roku i zostały znacznie ulepszone przez Jamesa Watta w latach 1770. Były one bardzo ważne podczas rewolucji przemysłowej, gdzie zastąpiły konie, wiatraki i młyny wodne do pracy maszyn.

Pierwsze silniki parowe były silnikami tłokowymi. Ciśnienie pary naciskało na tłok, który sprawiał, że poruszał się on wzdłuż cylindra, dzięki czemu miały one ruch posuwisto-zwrotny (tam i z powrotem). Mogły one poruszać bezpośrednio pompę lub pracować z korbą, aby obracać koło i pracować z maszyną. Działały one przy niskim ciśnieniu i musiały być bardzo duże, aby wytworzyć dużą moc.

Silniki parowe były używane w fabrykach do pracy maszyn i w kopalniach do poruszania pomp. Później zbudowano mniejsze silniki, które mogły poruszać lokomotywy kolejowe i łodzie parowe.

Para do zasilania silnika parowego jest wytwarzana w kotle, który podgrzewa wodę do wytworzenia pary. W większości miejsc ogień ogrzewa kocioł. Paliwem dla ognia może być drewno, węgiel lub ropa naftowa. Zamiast ognia można wykorzystać energię jądrową lub energię słoneczną. Para wychodząca z kotła wywiera siłę na tłok. Zawór wysyła parę na jeden koniec tłoka, a następnie na drugi, aby umożliwić mu ruch do przodu i do tyłu. Ruchomy tłok popycha i ciągnie tłoczysko, trawers i korbowód, aby obracać koła lub napędzać inne maszyny. Ciężko obracające się koło zamachowe wygładza moc z tłoka. Regulator kontroluje prędkość obrotową silnika.

Dziś wiele silników parowych jest nadal w pracy. W XX wieku tłoki zostały zastąpione przez turbiny, które obracają się jak wiatrak popychany strumieniami pary. Obracają się one szybciej z większą sprawnością energetyczną niż pierwotne rodzaje tłokowych silników parowych. Są one stosowane w elektrowniach do obsługi generatorów wytwarzających energię elektryczną. Niektóre statki są również napędzane turbinami parowymi. Kotły turbin parowych mogą być ogrzewane przez wiele różnych rodzajów paliwa, nawet reaktor jądrowy w niektórych elektrowniach i okrętach wojennych.
 
 
Bąbel 

Stopień: aowd
Kraj:
Poland

Dołączył: 29 Lip 2017
Posty: 53
Skąd: Polska
Wysłany: 26-03-2023, 20:32   Re: Maszyna parowa

albinos napisał/a:
Maszyna parowa - silnik parowy to silnik, który wykorzystuje parę z wrzącej wody, aby wprawić go w ruch. Para naciska na części silnika, aby wprawić je w ruch. Silniki parowe mogą napędzać wiele rodzajów maszyn, w tym pojazdy i generatory elektryczne.

Silniki parowe były używane w pompach górniczych od początku 1700 roku i zostały znacznie ulepszone przez Jamesa Watta w latach 1770. Były one bardzo ważne podczas rewolucji przemysłowej, gdzie zastąpiły konie, wiatraki i młyny wodne do pracy maszyn.

Pierwsze silniki parowe były silnikami tłokowymi. Ciśnienie pary naciskało na tłok, który sprawiał, że poruszał się on wzdłuż cylindra, dzięki czemu miały one ruch posuwisto-zwrotny (tam i z powrotem). Mogły one poruszać bezpośrednio pompę lub pracować z korbą, aby obracać koło i pracować z maszyną. Działały one przy niskim ciśnieniu i musiały być bardzo duże, aby wytworzyć dużą moc.

Silniki parowe były używane w fabrykach do pracy maszyn i w kopalniach do poruszania pomp. Później zbudowano mniejsze silniki, które mogły poruszać lokomotywy kolejowe i łodzie parowe.

Para do zasilania silnika parowego jest wytwarzana w kotle, który podgrzewa wodę do wytworzenia pary. W większości miejsc ogień ogrzewa kocioł. Paliwem dla ognia może być drewno, węgiel lub ropa naftowa. Zamiast ognia można wykorzystać energię jądrową lub energię słoneczną. Para wychodząca z kotła wywiera siłę na tłok. Zawór wysyła parę na jeden koniec tłoka, a następnie na drugi, aby umożliwić mu ruch do przodu i do tyłu. Ruchomy tłok popycha i ciągnie tłoczysko, trawers i korbowód, aby obracać koła lub napędzać inne maszyny. Ciężko obracające się koło zamachowe wygładza moc z tłoka. Regulator kontroluje prędkość obrotową silnika.

Dziś wiele silników parowych jest nadal w pracy. W XX wieku tłoki zostały zastąpione przez turbiny, które obracają się jak wiatrak popychany strumieniami pary. Obracają się one szybciej z większą sprawnością energetyczną niż pierwotne rodzaje tłokowych silników parowych. Są one stosowane w elektrowniach do obsługi generatorów wytwarzających energię elektryczną. Niektóre statki są również napędzane turbinami parowymi. Kotły turbin parowych mogą być ogrzewane przez wiele różnych rodzajów paliwa, nawet reaktor jądrowy w niektórych elektrowniach i okrętach wojennych.


Mój pierwszy komputer też był na parę.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Dodaj do: Wypowiedź dla Wykop  Wypowiedź dla Facebook  Wypowiedź dla Wyczaj.to  Wypowiedź dla Gwar  Wypowiedź dla Delicious  Wypowiedź dla Digg  Wypowiedź dla Furl  Wypowiedź dla Google  Wypowiedź dla Magnolia  Wypowiedź dla Reddit  Wypowiedź dla Simpy  Wypowiedź dla Slashdot  Wypowiedź dla Technorati  Wypowiedź dla YahooMyWeb
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Administrator FORUM-NURAS uprzejmie informuje, że nie ponosi odpowiedzialności i w żaden sposób nie ingeruje w treść wypowiedzi
umieszczanych przez użytkowników na Forum. Zastrzega sobie jedynie prawo do usuwania i edytowania, w ciągu 24
godzin, postów o treści reklamowej, sprzecznej z prawem, wzywających do nienawiści rasowej, wyznaniowej, etnicznej
czy tez propagujących przemoc oraz treści powszechnie uznanych za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe i naruszających zasady regulaminu.
Przypominam, że osoby zamieszczające opinie, o których mowa powyżej, mogą ponieść za ich treść odpowiedzialność karną lub cywilną.

Serwis wykorzystuje pliki cookies, które są zapisywane na Twoim komputerze. Technologia ta jest wykorzystywana w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Pozwala nam określać zachowania użytkowników na stronie, dostarczać im odpowiednie treści oraz reklamy, a także ułatwia korzystanie z serwisu, np. poprzez funkcję automatycznego logowania.
Korzystanie z serwisu Forum-Nuras przy włączonej obsłudze plików cookies jest przez nas traktowane, jako wyrażenie zgody na zapisywanie ich w pamięci urządzenia, z którego korzystasz.
Jeżeli się na to nie zgadzasz, możesz w każdej chwili zmienić ustawienia swojej przeglądarki.
Przeczytaj, jak wyłączyć pliki cookie i nie tylko
FORUM-NURAS topic RSS feed